دیسک کمر

درد در ناحیه کمر یا دیسک کمر عبارتست از پارگی فضای بین مهره های کمر و خارج شدن ماده ی ژله ای شکل از محوطه ی اصلی آن که در قسمت پایین کمر بین مهره های چهارم و پنجم اتفاق می افتد. در اینجا به دلایل ابتلا به دیسک کمر و راه های پیشگیری از آن می پردازیم.
علائم دیسک کمر

دردهای شدید در انتهای کمر كه ممكن است تا پایین ساق پا کشیده شود
دردهای کمر در زمان راه رفتن طولانی
گرفتگی پا در حین راه رفتن
عدم توانایی ایستادن برای مدت طولانی
درد در یک طرف بدن و احساس درد در رگ سیاتیک
درد در هر دو پا که با راه رفتن و ایستادن طولانی تشدید می یابد و با دراز کشیدن و استراحت کاهش می یابد

پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر

برای پیشگیری از دیسک کمر شخص می تواند از بعضی راهنمایی ها پیروی کند تا احتمال ابتلای وی به این بیماری دردناک کمتر شود که این راهنمایی ها عبارتند از: انجام تمرین و نرمش های ورزشی جهت تقویت عضلات کمر که این روش به میزان فراوانی در پیشگیری از ابتلا مؤثر است، نشستن بشکل صحیح و حفظ استقامت و شکل طبیعی کمر در طول وقت، انداختن وزن بدن روی پاها و نه روی کمر، کاهش وزن.دیسک کمر
چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری دیسک کمر هستند؟

سالمندان، چراکه ماده ژلاتینی شکل با مرور زمان و پیری شخص کم کم ساییده شده و خشک شده و از بین می رود.
اشخاصی که اضافه وزن دارند، اضافه وزن موجب فشار به ستون مهره ها و در نتیجه آسیب به کمر می شود.
راننده های خودرو که برای زمان طولانی پشت فرمان و به یک حالت ثابت می نشینند.
اشخاصی که به حمل بارهای سنگین عادت دارند.

درمان
جراحی دیسک کمر

راه درمان دیسک کمر از بین بردن قسمت اضافی و خارج شده از دیسک کمر توسط متخصص ارتوپدی است که روی اعصاب فشار وارد می نماید و شخص در این حالت درد را احساس می نماید. عمل جراحی با بیهوشی توسط جراح ارتوپدی انجام می گیرد و زمان عمل بستگی به حالت دیسک کمر و چگونگی آن و وضعیت مریض دارد.

درمان دیسک کمر با حجامت از جمله درمان هایی است که در نزد عرب ها و چینی ها شایع است زیرا که حجامت باعث راحتی عضلات بدن و از بین بردن درد های فراوان و گشادی رگ ها می شود که به تبع آن التهابات و عفونت های موجود در بدن کاهش می یابد و سموم را از بدن می زداید. ناگفته نماند که انجام نرمش های ورزشی برای تقویت عضلات کمر در پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر بسیار مؤثر است که متخصصن ارتوپدی به آن اشاره می کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 20 =